Transmedia Literacy: An analysis of the repercussion of the transmedia strategies of The X-Files

Authors

  • Daiana Sigiliano Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Gabriela Borges Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2018.202.06

Abstract

Discussed by Jenkins (2013) and Scolari (2016), transmedia literacy provides participation, content production, and critical public understanding. That is, when navigating different platforms, correlating to the transmedia strategies with the main media, the interacting agent performs an attentive and polysemic reading of the fictional universe. From this theoretical scope, this article aims at analyzing the Twitter postings of The X-Files’ interacting viewers during the launch of the 10th season’s transmediation actions. In this context, the tweets will help us to reflect on the concept of transmedia literacy and how it stimulates the public’s multilateralism. It is concluded that the Find The X action drives the discussion, the analysis, the interconnections between different narrative contexts and the production of content.

Keywords: Transmedia literacy, television, The X-Files.

Author Biographies

Daiana Sigiliano, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora, membro do grupo do Grupo de Pesquisa em Redes, Ambientes Imersivos e Linguagens (UFJF), vice coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual.

Gabriela Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre e Doutora em Comunicação e Semiótica pela
PUC-SP, com estágios nas Universidades Autônoma de Barcelona, Dublin Trinity College e Algarve. Pós doutora pela Universidade do Algarve em Portugal. Professora e coordenadora do PPGCOM/UFJF, coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual e integrante da Rede Euroamericana de Alfabetização Mediática ALFAMED, sendo coordenadora da equipe brasileira.

Published

2018-08-29

Issue

Section

Articles