Lord Fanny, queer representation and a voodoo doll for the world

Authors

  • Henrique Paiva de Magalhães Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Dandara Palankof e Cruz Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2018.201.09

Abstract

This article presents an analysis of the construction of the character Lord Fanny, from the comic book The Invisibles, published by Vertigo – a DC Comics publishing label. Written by Grant Morrisson, the series was not only a new approach to the genre of superheroes but also a transposition of the worldview and of the author’s experiences, in order to transform our own reality – in the words of Morrisson, some sort of “voodoo doll”. Lord Fanny, in particular – a Brazilian transvestite witch of Mexican descent –, brought to the mainstream comics the aesthetic experience of the queer, breaking the standard heteronormativity common to the genre and bringing the series proposal closer to Serge Moscovici’s proposition on the fundamental role of Mass communication in the transformation of the current representations in society.

Keywords: comic books, social representation, queer.

Author Biographies

Henrique Paiva de Magalhães, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal da Paraíba (1983), Mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1990) e Doutorado em Sociologia - Université Paris VII - Universite Denis Diderot (1996). Atualmente é professor associado da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: história em quadrinhos, editoração, fanzine, cultura alternativa e jornalismo. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal da Paraíba.

Dandara Palankof e Cruz, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Published

2018-06-21