The mythological narrative experience on How I Met Your Mother TV series

Authors

  • Glauco Cavalheiro Universidade do Vale do Rio dos Sinos UNISINOS
  • Ione Bentz Universidade do Vale do Rio dos Sinos UNISINOS

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2017.192.03

Abstract

This work aims to comprehend the structuring processes in mediatic narratives, specifically in the series How I Met Your Mother (HIMYM), and what are the ways that they are understood by the audience. The text has the theorical support in Barthes’s comprehension about the connotation processes in mythical constructions of double articulations and Fontanille’s analysis proposal on semiotic relevance levels. As analysis operation, (i) key scenes were selected and interpreted by the semiotic concepts, explaining the process of the mythical meaning constructions; (ii) these scenes were presented to the series fans in order to identify the ways of appropriation and the interactions that came out of the relations between their lives’ experiences and the fictional story. Briefly: it describes the re-signification of the myths during the history line and its reconfiguration by the communication technologies.

Keywords: mythological narrative, TV series, semiotics, communication.

Author Biographies

Glauco Cavalheiro, Universidade do Vale do Rio dos Sinos UNISINOS

Glauco Cavalheiro é bacharel em Comunicação Social pela UNISINOS. Vinculado ao Grupo de Pesquisa Semiótica e Culturas da Comunicação (GPESC).

Ione Bentz, Universidade do Vale do Rio dos Sinos UNISINOS

Doutora em Linguística e Semiótica pela Universidade de São Paulo. Mestre em Teoria Literária pela Pontfícia Universidade Católica de Porto Alegre, RS., Especialista em Teoria Literária pela Universidade de Lisboa ( Fundação Calouste Gulbenkian), Graduação em Letras. Tem experiência em docência, pesquisa e orientação ( mestrado e doutorado) nas áreas de Linguística e Comunicação, com ênfase em sistemas de linguagem, processos de significação e linguagens sincréticas. Atuação anterior (1994-2004) no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, Mestrado e Doutorado da Unisinos.

Published

2017-02-14

Issue

Section

Articles