Remote Communication and Education in a Pandemic Context

Authors

Abstract

In this article, we reflect on the implications/choices/contingencies of confrontation involving social actors in communicative-educational interaction from the spread of Covid-19 around the globe. Therefore, we built a theoretical approach around the subject-technologies-disruptive moment relationship and examined five articles written by Brazilian researchers/educators from different regions, published in 2020, in search of notes on emergency education in the pandemic. This is an exploratory study in which we investigate epistemic interfaces and practices of Communication/Education linked to the possibility of rescue/reinforcement of qualified listening as a reducing element of the concerns that mark our historical period.

Author Biographies

Adilson Citelli, Universidade de São Paulo - USP

Professor Dr. Livre docente

Sandra Pereira Falcão, ECA-USP/MECOM

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, com apoio do CNPq; Mestre em Ciências da Comunicação pela mesma instituição; Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação Básica, na modalidade PROEJA (Educação de Jovens e Adultos), pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Bacharel e licenciada em Letras pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas e Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, respectivamente. Pesquisadora do MECOM (Grupo de Pesquisa Mediações Educomunicativas, certificado pelo CNPq, sediado na ECA-USP).

 

Published

2022-08-08