The algorithmic taste

The logic of automatic music recommendation systems in streaming services

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2021.233.02

Abstract

In this article, we discuss the fundamentals and the ways of operating the automatic media recommendation systems of the music streaming services, which are becoming increasingly important in music consumption. In the first part of the text, the definition of taste is discussed in three different perspectives: philosophy, sociology and neurology. It is understood that the neurological conception of taste marks an important rupture with previous traditions, being adopted by the computer industry and establishing conditions on musical enjoyment. Then, the main automatic recommendation methods, developed with the support of Artificial Intelligence (AI), are assessed. Finally, questions are raised about possible consequences of the intensive use of AI in music distribution through streaming services, in a communicational perspective, focused on circulation and consumption.

Author Biographies

Leonardo de Marchi, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Professor Adjunto da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Marcelo Kischinhevsky, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Diretor do Núcleo de Rádio e TV da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), doutor e mestre em Comunicação e Cultura pela UFRJ.

Gustavo Ferreira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Professor Adjunto no Curso de Comunicação e Multimeios da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Doutor em Comunicação pela UERJ. Mestre em Comunicação pela UFPR. 

Rafael Machado Saldanha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutorando em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Published

2021-12-16