Notes on immersive realism: image and sound in Gravity

Authors

  • Rodrigo Carreiro Universidade Federal de Pernambuco
  • Priscilla Durand Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2020.222.10

Abstract

Through the analysis of the stylistics strategies of composition of image and sound of the feature film Gravity (2013), this essay aims to analyze the notion of diegetic immersion as a modality of realism in contemporary audiovisual production. Considering that diegetic immersion is an important characteristic of contemporary cinema style, we will discuss whether the notion of realism can be attributed to audiovisual projects that associate the concept with the use of three-dimensional technologies.

Keywords: Realism. Immersion. 3D. Sound design. Alfonso Cuarón.

Author Biographies

Rodrigo Carreiro, Universidade Federal de Pernambuco

Professor do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pernambuco. Mestre e Doutor em Comunicação pela UFPE, com pós-doutorado pela UFF (RJ). Bolsista de produtividade Nível 2 do CNPQ.

Priscilla Durand, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pernambuco, com estágio de mobilidade na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Published

2020-03-28