The connected northeast: A framework of access to digital technologies by the youth communication

Authors

  • Matheus Pereira Mattos Felizola Universidade Federal de Sergipe
  • Nayara Amaral Araújo Universidade Federal de Sergipe
  • Madianne Clemildes de Souza Nunes Universidade Federal de Sergipe
  • Vitor José Braga Mota Gomes Universidade Federal de Sergipe
  • Max Wendell Macedo Menezes Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2017.191.11

Abstract

This article aims to conduct a mapping of the reality of the internet access by young people in the Northeast region, linking the access environment, most used devices and connection types to socioeconomic data. It presents the data from the research “Youth and Cultural Consumption in media convergence times,” which analyzed the consumption practices in the Northeast considering their socio-economic context, marked by the use of digital communication technologies, making a contrast between these data and other research conducted in Brazil. It was observed that the young from the Northeast have a Strong dependence on the home internet broadband, use the mobile Internet primarily to access instant messaging and application developers of social networks and, although they have a lower purchasing power, compared to other regions of Brazil, basically use the same media access devices.

Keywords: youth, consumption, internet.

Author Biographies

Matheus Pereira Mattos Felizola, Universidade Federal de Sergipe

Publicitário e Administrador de empresas, Doutor em Ciências Sociais, Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) no Mestrado em Comunicação da UFS, Professor Adjunto IV do curso de publicidade e propaganda da UFS - Universidade Federal de Sergipe e líder do grupo de pesquisa em Marketing da UFS - GPM desde 2008. Coordenador associado do projeto Jovem e Consumo Midiático em Tempos de Convergência no PROCAD (Programa Nacional de Cooperação Acadêmica)

Nayara Amaral Araújo, Universidade Federal de Sergipe

Estudante de Publicidade e Propaganda da UFS. Membro do Grupo de Pesquisa em Marketing (UFS).

Madianne Clemildes de Souza Nunes, Universidade Federal de Sergipe

Estudante de Publicidade e Propaganda da UFS. Membro do Grupo de Pesquisa em Marketing (UFS).

Vitor José Braga Mota Gomes, Universidade Federal de Sergipe

Professor do curso de jornalismo da UFS. Membro do Grupo de Pesquisa em Marketing (UFS).

Max Wendell Macedo Menezes, Universidade Federal de Sergipe

Estudante de Publicidade e Propaganda da UFS. Membro do Grupo de Pesquisa em Marketing (UFS).

Published

2017-02-14