In search of infinite music: Streaming services and conflicts of interest in the digital content market

Authors

  • Marcelo Kischinhevsky Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).
  • Eduardo Vicente Universidade de São Paulo (USP).
  • Leonardo De Marchi Universidade de São Paulo (USP).

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2015.173.04

Abstract

This paper analyzes the streaming music services in order to understand how the conciliation of digital content’s new consumption practices affects the development of music industry agents’ business model. It is assumed that these new enterprises of the digital environment experience more intensely the conflicts between divergent interests, making it a privileged object of study on the current situation of the creative destruction of the music industry. By adopting a socioeconomic approach to communication and culture markets, we conducted an exploratory case study based on the description and subsequent analysis of user experience in these programs and the monetization strategies of musical consumption. Finally, it is considered that streaming services are under pressure from other music industry players to rethink their current business model, and we comment on the likely effects upon the organization of the music industry in the digital age.

Keywords: streaming services, music industry, new business models.

Author Biographies

Marcelo Kischinhevsky, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) e do Departamento de Jornalismo da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCS/UERJ), onde coordena o AudioLab. Doutor em Comunicação e Cultura pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ), lidera ainda o Grupo de Pesquisa Mediações e Interações Radiofônicas, listado no CNPq.

Eduardo Vicente, Universidade de São Paulo (USP).

Doutor em Comunicação pela USP e pós-doutor pela Birmingham School of Media da Birmingham City University (BCU) do Reino Unido. Professor do Departamento de Cinema, Rádio e TV (CTR) da ECA/USP e do Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais (PPGMPA) da mesma instituição.

Leonardo De Marchi, Universidade de São Paulo (USP).

Doutor em Comunicação e Cultura pela UFRJ. Bolsista de Pós-Doutorado da FAPESP. Pesquisador na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP).

Published

2015-09-15