Pernambuco Building: Spacialities of live music in the ExcentriCidades project through a constellation of concepts

Authors

  • Jeder Silveira Janotti Junior Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) / Doutor, Professor e Pesquisador
  • Laís Barros Falcão de Almeida Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) / Mestrado

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2015.173.01

Abstract

The reoccupation of the Pernambuco building, located in the center of Recife, by creative businesses, brings a new form of territorializing the consumption of music in the city and raises questions connected with the idea of space, cultural scene and multiterritorialities. A “constellation of concepts” then is evoked seeking the understanding of spatialities created by music in the ExcentriCidades project, organized by the Coletivo Sexto Andar, in the Pernambuco building. The music that crosses the event is part of a network that, through connected listening amid a multiplicity of artistic expressions, requires a coping space of the musicians, noise, deconstructing what is expected from a show in the traditional sense. Thus, the musical events of ExcentriCidades creates cultural landscapes, in other words, spatial representations or spatial emulations and, on the other hand, create multiple possibilities to enter and/or to exit cultural scenes that are activated during these events.

Keywords: space, musical scene, multiterritorialities, ExcentriCidades, connected listening.

Author Biographies

Jeder Silveira Janotti Junior, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) / Doutor, Professor e Pesquisador

Pesquisador com Bolsa Produtividade do CNPq, professor do Departamento de Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Entre as publicações destaca-se Heavy Metal com Dendê (EPapers, 2003; Comunicação e Música Popular Massiva (Edufba, 2007, organizado com João Freire Filho), Comunicação e Estudos Culturais (Edufba, 2011, organizado com Itânia Gomes) e Rock me Like the Devil: a assinatura das cenas musicais e das identidades metálicas (Livrinho de Papel Finíssimo, 2014).

Laís Barros Falcão de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) / Mestrado

Mestranda no departamento de Comunicação, na linha de Estética e Culturas da Imagem e Som na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Bolsista da Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (Facepe) e integrante do grupo de pesquisa Laboratório de Análise de Música e Audiovisual.

Published

2015-09-02