Performances and subjective effects production on Instagram and YouTube

Authors

  • Eduardo Antonio de Jesus Doutor em Artes pela ECA/USP. Professor do Programa de Pós Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC Minas.
  • Tiago Barcelos Pereira Salgado Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG. Pesquisador do Centro de Convergência de Novas Mídias (UFMG).
  • Polyana Inácio Rezende Silva Mestre em Comunicação e Interações Midiáticas pela PUC Minas. Atua como professora em Comunicação Social/PUC Minas e cursos livres.

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2014.163.09

Abstract

We investigate how the subjects with Instagram profiles and YouTube channels, media environments operating as sociotechnological networks, can be regarded as effects produced in performance. We use two master’s thesis produced in previous years in order to highlight the importance of infocommunicative media on the production of subjectivity. We understand that exposing oneself on a network through the body tells us about a communicative phenomenon of individual, collective and institutional assemblages. Due to its dialogical dynamics, we infer that performance puts performers and audiences into relation. The empirical notes mention @jpcaruso profile on Instagram and Não Faz Sentido! and Vlog do Felipe Neto channels on YouTube.

Keywords: images, performance, subjects, Instagram, YouTube.

Author Biographies

Eduardo Antonio de Jesus, Doutor em Artes pela ECA/USP. Professor do Programa de Pós Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC Minas.

Doutor em Artes pela ECA/USP. Professor do Programa de Pós Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC Minas.

Tiago Barcelos Pereira Salgado, Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG. Pesquisador do Centro de Convergência de Novas Mídias (UFMG).

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG. Pesquisador do Centro de Convergência de Novas Mídias (UFMG).

Polyana Inácio Rezende Silva, Mestre em Comunicação e Interações Midiáticas pela PUC Minas. Atua como professora em Comunicação Social/PUC Minas e cursos livres.

Mestre em Comunicação e Interações Midiáticas pela PUC Minas. Atua como professora em Comunicação Social/PUC Minas e cursos livres.

Published

2014-10-27