Idealistic identity and dialectical Mimesis in Adorno’s negative aesthetics
DOI:
https://doi.org/10.4013/fsu.2013.141.01Resumen
Adorno points out the philosophical transcendence of art but –against Hegel– he does it on the base of the convergence of art and philosophy. That convergence is founded on the dialectic of mimesis discovered in the aesthetic experience. Adorno incorporates to philosophy the aesthetic element of mimesis, whichis what permits philosophical reason, in the first place, to surpass the identity imposed by hegelian idealism; and in the second place, to constitute itself in dialectic to think what cannot be thought, that is, the concrete.
Key words: Adorno, Hegel, identity, dialectics, mimesis, art, philosophy.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Concedo a revista Filosofia Unisinos – Unisinos Journal of Philosophy o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.