Social Skills Training with University Students: Productions and Challenges

Authors

  • Rosianny Nascimento dos Santos Universidade Federal do Amazonas
  • Laimara Oliveira da Fonseca Universidade Federal do Amazonas
  • Vitória Guimarães de Souza Universidade Federal do Amazonas
  • Lívia Fernanda Nascimento dos Santos Universidade Federal do Amazonas
  • Bruno de Albuquerque Hayasida Universidade Federal do Amazonas
  • Ronaldo Braga Dantas Filho Universidade Federal do Amazonas
  • Nazaré Maria de Albuquerque Hayasida Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2020.133.14

Abstract

Social Skills Training (SST) is one of the most used resources in promoting social skills (SS) in research carried out with university students. Recognizing this relevance, this study aimed to analyze the methodological aspects adopted in SS training with university students, performing an integrative review of studies published in the period from 2009 to 2019. Based on searches in the database of the Virtual Health Library - Psychology Brazil (VHL-Psi), 08 (eight) articles were selected, 06 (six) national and 02 international. The results confirmed the effectiveness of SST in promoting SS and improving the reduction of various psychological problems. They presented contributions to the improvement of this interventional practice, by gathering considerations about strengths, weaknesses and possible gaps related to demographic and methodological aspects of SST with university students.

Author Biographies

Rosianny Nascimento dos Santos, Universidade Federal do Amazonas

Psicóloga, mestranda em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), pesquisadora-colaboradora do Laboratório de Investigação em Ciências Cognitivas da UFAM.

Laimara Oliveira da Fonseca, Universidade Federal do Amazonas

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas - FAPSI / UFAM. Membro do Laboratório de Pesquisa em Ciências Cognitivas (LABBIC / UFAM), onde participa de atividades e pesquisas relacionadas em Psicologia Clínica e Psicologia da Saúde com enfoque na Teoria Cognitivo-Comportamental.

Vitória Guimarães de Souza, Universidade Federal do Amazonas

Graduanda de Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas, colaboradora do Laboratório de Investigação em Ciências Cognitivas - LABICC/UFAM

Lívia Fernanda Nascimento dos Santos, Universidade Federal do Amazonas

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM, Brasil

Bruno de Albuquerque Hayasida, Universidade Federal do Amazonas

Cirurgião-Dentista, graduado pela Universidade Federal do Amazonas e pós-graduando em Cirurgia e Traumatologia Buco-Maxilo-Facial (lato sensu) pela Universidade Estadual de Pernambuco

Ronaldo Braga Dantas Filho, Universidade Federal do Amazonas

Psicólogo graduado pela Universidade Federal do Amazonas, pesquisador-colaborador no Laboratório de Investigação em Ciências Cognitivas - LABICC

Nazaré Maria de Albuquerque Hayasida, Universidade Federal do Amazonas

Psicóloga. Doutora em Psicologia USP-RP. Docente do curso de Graduação e Pós-graduação do curso de Psicologia- FAPsi/UFAM. Coordenadora do Laboratório de Investigação em Ciências Cognitivas – LABICC

Published

2021-03-15

Issue

Section

Articles