Coping strategies for burnout syndrome between teachers: A national integrative literature review

Authors

  • Daniela Lopes Pietrowski Universidade Luterana do Brasil
  • Nicolas de Oliveira Cardoso Universidade Luterana do Brasil
  • Claudia Canestrine do Nascimento Bernardi Universidade Luterana do Brasil

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2018.113.10

Abstract

There is an increase in the prevalence of Burnout Syndrome in Brazilian teachers today. In addition to the damage that this condition causes teachers, there is a growing concern related to the impact of this syndrome on the quality of education of educational institutions. Contributing to combat this problem, the present study aimed to investigate coping strategies used by teachers in the face of Burnout Syndrome. The method adopted for the elaboration of this work was the integrative review of the literature. The search for empirical articles was conducted in the virtual databases Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), Scientific Electronic Library Online (SciELO), and Periódicos Eletrônicos em Psicologia (Pepsic). Four studies were found after applying the inclusion and exclusion criteria. Based on these studies, it was observed the predominance of three coping strategies used by teachers: (1) coping strategies focused on the problem; (2) coping strategies focused on emotion; and (3) coping strategies of avoidance. It was concluded that the first ones are positive and may help in the prevention and reduction of the symptoms of burnout syndrome, the second ones can be positive or negative, and the third ones are negative insofar, as they contribute to the development and maintenance of burnout symptoms.

Keywords: burnout, coping, teacher.

Author Biographies

Nicolas de Oliveira Cardoso, Universidade Luterana do Brasil

Graduando em Psicologia pela Universidade Luterana Do Brasil (ULBRA). Tem experiência na área de pesquisas experimentais no campo da Neuropsicofarmacologia. Trabalhou com aplicação e análise de testes comportamentais em ratos e indução de transtornos e drogas, utilizando instrumentos de estudo comportamental como campo aberto e labirinto de cruz elevada para verificação de nível de ansiedade, nado forçado para análise de depressão, reconhecimento de objetos para análise de memória de trabalho e memória espacial. Participa como auxiliar de pesquisa no grupo de Avaliação e Intervenção Psicológica no Ciclo Vital da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, coordenado pela Profa. Dra. Irani Iracema de Lima Argimon. Atuando principalmente nos seguintes temas: Ciclo Vital, Coping, Envelhecimento e Aspectos Cognitivos.

Claudia Canestrine do Nascimento Bernardi, Universidade Luterana do Brasil

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Pelotas, Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica /RS, Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Especialização em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Professora do Curso de Psicologia da Universidade Luterana do Brasil /Gravataí. Coordenadora da Processo Consultoria Escolar, supervisora de estágio na Clínica-Escola, supervisora de estágio acadêmico em Psicologia e Processos Educativos e orientadora de Trabalhos de Conclusão de Curso. Psicóloga em consultório particular.

Published

2018-11-23

Issue

Section

Articles