Observation and listening: Methodological resources of investigation in Psychology on the context of maternal and child health

Authors

  • Dorian Mônica Arpini UFSM
  • Edinara Zanatta UFSM
  • Patrícia Paraboni UFSM
  • Patrícia Matte Rodrigues UFSM
  • Rafaela Quintana Marchesan UFSM

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2018.112.09

Abstract

This article aims at presenting a theoretical-methodological characterization of clinical observation and listening as important tools of investigation in a public healthcare context in the scope of maternal and child health. For this purpose, methodological resources used on a longitudinal research, which was entitled Promoção de saúde a bebês atendidos em uma Unidade Básica de Saúde: o olhar voltado para indicadores de risco clínico ao desenvolvimento infantil (Health Promotion to babies assisted in a Primary Healthcare Center: a look on clinical index of risk on child development), were approached. The usage of such methodological resources on the research was guided by Indicadores Clínicos de Risco ao Desenvolvimento Infantil (Clinical Index of Risk on Child Development) (IRDI) and is anchored on psychoanalytic references. In this article, we aimed at describing how observation and listening were used on the mentioned research, as well as presenting the main issues that were perceived with the usage of such tools in research situations. It is possible to affirm that the combination of these resources poses as excellent research tools in order to access and to comprehend psychic health in the field of maternal and child health. Nevertheless, despite their benefits, the researcher must embrace a position of care, attention, and sensibility in order to sustain the potential value of those devices.

Keywords: observation, listening, maternal and child health.

Author Biographies

Dorian Mônica Arpini, UFSM

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Passo Fundo (1986), mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal de Santa Maria (1995) e doutorado em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001). Atualmente é professora associada II da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: família, infância e adolescência,violência, exclusão e situação de risco, além de atuação na área da psicologia e saúde pública

Edinara Zanatta, UFSM

Psicóloga. Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Patrícia Paraboni, UFSM

Psicóloga. Mestre e Doutora em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Pós-Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Tutora de Núcleo da Residência Multiprofissional Integrada em Sistema Público de Saúde da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM - Ênfase Atenção Básica/ Estratégia de Saúde da Família. Bolsista Capes.

Patrícia Matte Rodrigues, UFSM

Psicóloga. Especialista em Sistema Público de Saúde pelo Programa de Residência Multiprofissional Integrada em Sistema Público de Saúde da Universidade Federal de Santa Maria RS. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria - RS. Brasil. Bolsista Capes.

Rafaela Quintana Marchesan, UFSM

Psicóloga. Especialista em Saúde Mental pelo Programa de Residência Multiprofissional Integrada em Saúde Mental no Sistema Público de Saúde da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Bolsista Capes.

Published

2018-08-09

Issue

Section

Articles