Impact of a psychological intervention for adolescent football athletes

Authors

  • Daniele Lindern Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).
  • Ariela Mester Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).
  • Artur Marques Strey Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).
  • Camila Sartori da Silva Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).
  • Carolina Saraiva de Macedo Lisboa Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2017.101.05

Abstract

This study aimed to develop an intervention based on the Cognitive- Behavioral Therapy and Positive Psychology for high performance soccer athletes, aged between 15 and 16 years. Twenty athletes from the youth teams of a soccer club in the South Region of Brazil were allocated in an intervention group (n =10) and a comparison group (n=10). Both groups were evaluated before and after the intervention with measures of social and coping skills, anxiety, life satisfaction and positive and negative affects. The comparison group did not undergo any form of intervention. The athletes in the intervention group showed significant differences in the coping skills: “Performance under pressure,” “Confidence” and “Freedom from concerns” and significant increase in the overall frequency of social skills and the ability “Emotional approach” after intervention. There was no significant difference between the intervention group and the comparison group after the intervention – in any of the variables. The importance of preventive interventions focused on health promotion for soccer players is emphasized in the discussion.

Keywords: Clinical psychology, soccer, intervention studies, Cognitive Therapy, Positive Psychology.

Author Biographies

Daniele Lindern, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestre em Psicologia Clínica pela PUCRS. Especialista em Terapias Cognitivo-Comportamentais pelo Instituto de Terapias Cognitivo-Comportamentais (InTCC). Doutoranda em Psicologia Clínica pela PUCRS - Programa de Pós-Graduação em Psicologia - Escola de Humanidades. Membro do Grupo de Pesquisa Relações Interpessoais e Violência: Contextos Clínicos, Sociais, Educativos e Virtuais.

Ariela Mester, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especializanda em Terapias Cognitivo-Comportamentais pelo Instituto de Terapias Cognitivo-Comportamentais (InTCC). Membro do Grupo de Pesquisa Relações Interpessoais e Violência: Contextos Clínicos, Sociais, Educativos e Virtuais, do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUCRS.

Artur Marques Strey, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Graduando em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Membro do Grupo de Pesquisa Relações Interpessoais e Violência: Contextos Clínicos, Sociais, Educativos e Virtuais, do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUCRS.

Camila Sartori da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Graduanda em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Membro do Grupo de Pesquisa Relações Interpessoais e Violência: Contextos Clínicos, Sociais, Educativos e Virtuais, do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUCRS.

Carolina Saraiva de Macedo Lisboa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestre e Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bolsista Produtividade Nível 2/CNPq. Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e da Faculdade de Psicologia da PUCRS. Coordenadora do Grupo de Pesquisa: Relações Interpessoais e Violência - Contextos Clínicos, Sociais, Educativos e Virtuais.

Published

2017-07-13

Issue

Section

Articles