Emotional deprivation and its effects on relationships: A psychotherapy of an institutionalized child

Authors

  • Luan Paris Feijó Complexo de Ensinos Superior de Cachoeirinha (CESUCA - Faculdade Inedi) e Instituto de Ensinos e Pesquisa em Psicoterapia (IEPP - Porto Alegre)
  • Débora Silva de Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2016.91.06

Abstract

This article aims to discuss the impact of emotional deprivation to bond with parental figures, for the therapist-patient relationship and the playful activity of a child in an institutional care situation. Thus, the method used was a single case study of qualitative and longitudinal design. To make a better understanding of the case possible, a content analysis based on transcript sessions of psychotherapy was conducted. The results revealed that the emotional deprivation experienced by the patient and projected on the therapist represented the impact of such disruptions on early object relations, becoming a pattern to other interpersonal relationships involving the subject. The experiences of emotional deprivation were traumatic and initially exceeded the capacity of symbolization, and the patient was not able to put these experiences in words, generating different fantasies of punishment, death and deprivation. Through the psychotherapeutic process, we realized the need to offer, in the therapy setting, a place for care, continence and support, which was possible through the relationship with the therapist. Finally, through play in psychotherapy, there was the possibility of creating a space for the representation of the patient’s dynamics and the interpretation of what was going on in his inner world, thus increasing his symbolic capacity. The need to study this issue for better understanding the case and the therapeutic process was demonstrated. Finally, it is considered that psychological interventions are essential for healthy development of institutionalized patients and, also, that more systematic research is needed to understand the impact of disruptions in the relations with parental objects to these subjects, their families and the substitute caregivers.

Keywords: institutionalized child, psychotherapy, bond relationships and emotional deprivation.

Author Biographies

Luan Paris Feijó, Complexo de Ensinos Superior de Cachoeirinha (CESUCA - Faculdade Inedi) e Instituto de Ensinos e Pesquisa em Psicoterapia (IEPP - Porto Alegre)

Pós-Graduando em Formação - Psicoterapia de Orientação Psicanalítica no Instituto de Ensino e Pesquisa em Psicoterapia (IEPP). Graduado em psicologia pelo Complexo de Ensino Superior de Cachoeirinha (CESUCA) - Faculdade Inedi (2015). Técnico em Contabilidade pela E.T.E Marechal Mascarenhas de Moraes (2010). Psicólogo Clínico na empresa Clínica Mente Ativa e Clínica Espaço Vital. Atualmente realiza pesquisas e intervenções como Psicólogo Voluntário no Centro de Estudos Psicológicos - Rua (CEP-Rua/UFRGS). Tem experiência na área de Psicologia, estudando principalmente os seguintes temas: Teoria Psicanalítica, Avaliação Psicológica e populações em situação de vulnerabilidade social.

Débora Silva de Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (2003) e em Sistemas de Informação pela Universidade Franciscana de Santa Maria (2000). Concluiu o mestrado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006) e o Doutorado por este mesmo Programa de Pós-Graduação na UFRGS (2010). É especialista em Terapia de Família e de Casal pelo Instituto da Família de Porto Alegre - INFAPA (2008) e em Psicologia Jurídica pela Faculdade do Ministério Público do Rio Grande do Sul (2009). Faz parte do corpo docente da Graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e no Curso de Psicologia e atua como professora colaboradora e supervisora no INFAPA. Tem experiência na área clínica e de pesquisa em Psicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia, desenvolvimento humano, desenvolvimento emocional infantil, desenvolvimento da família e do casal, e as relações da Psicologia com o Direito e a Justiça. Coordenou Grupo de Pesquisa na área da Violência Doméstica e Intrafamiliar.

Published

2015-12-01

Issue

Section

Articles