Psychotherapeutic process: Understanding of moments of psychological change in a session of psychoanalytic psychotherapy

Authors

  • Paula Argemi Cassel Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter - Laureate International Universities)
  • Lívia Fração Sanchez Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Instituto de Ensino e Pesquisa (IEPP).
  • Paula von Mengden Campezatto Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Instituto de Ensino e Pesquisa em Psicoterapia (IEPP).
  • Maria Lucia Tiellet Nunes Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2015.81.03

Abstract

The present study is a research process in psychoanalytic psychotherapy and examines the process of psychological change in a psychotherapy session of a patient with a diagnosis of borderline personality disorder, integrating different sources of information. Psychotherapeutic sessions were audio-recorded and transcribed. This is a qualitative study with a systematic case study design. The measures used in this study were taken by: Adherence to Psychoanalytic Technique Instrument to check adherence to the psychoanalytic technique and Therapeutic Cycles Model to identify moments of change in the therapeutic process through the language patterns of the psychotherapist and he patient, taken from the demarcation of the therapeutic cycles. The session was examined by means of content analysis. The findings indicate that the combination of objective measurements – audio recording of the sessions and instruments – with a psychodynamic and qualitative analysis allows us to understand, in a systematic way, significant moments of the therapeutic sessions.

Keywords: psychotherapy, therapeutic process, instruments.

Author Biographies

Paula Argemi Cassel, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter - Laureate International Universities)

Psicóloga. Mestre em Psicologia Clínica (PUCRS). Doutoranda em Cognição Humana (PUCRS). Bolsista CAPES. Professora Auxilixar II do UniRitter - Laureate International Universities.

Lívia Fração Sanchez, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Instituto de Ensino e Pesquisa (IEPP).

Psicóloga. Mestre e doutoranda em Psicologia Clínica (PUCRS). Docente do IEPP.

Paula von Mengden Campezatto, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Instituto de Ensino e Pesquisa em Psicoterapia (IEPP).

Psicóloga. Psicoterapeuta de Crianças, Adolescentes e Adultos. Mestre e Doutoranda em Psicologia Clínica, PUCRS – Bolsista do CNPq. Sócia efetiva do IEPP.

Maria Lucia Tiellet Nunes, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Psicóloga. Doutora em Psicologia Clínica pela Universidade Livre de Berlim.

Published

2015-06-27

Issue

Section

Articles