The Meeting with the Primitive in the NICU: Contributions of the Winnicottian Clinic from a Case Study

Authors

  • Carolina Marocco Esteves Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Cesar Augusto Piccinini Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2020.132.07

Abstract

The aim of the current study was to investigate the scope and limits of the Winnicottian clinic of early stages in the care of one primiparus mother and her premature born daughter. Thirteen consultations were made during the baby's hospitalization in the NICU. A single case study design was used. The material was organized in the form of a clinical story and revealed that the mother was in a regressive state, which with her premature daughter's became even more disorganized. The results revealed that the mother's deep disintegration did not allow her to handle her daughter well. Consultations based on the holding and on sensitive listening helped the mother to become more integrated and closer to the daughter. Evidence indicated the importance of sensitive professional listening, attentive to the mother's psychic world, which contributed to the psychic integration of the premature baby.

Author Biographies

Carolina Marocco Esteves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduou-se em Psicologia, no ano de 2003, pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos.  Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Possui Residência em Psicologia Hospitalar pelo Hospital de Pronto Socorro de Porto Alegre. Pesquisadora da área de Psicologia Hospitalar e Psicologia do Desenvolvimento, com ênfase em Desenvolvimento Infantil, dos seguintes temas: psicanálise, desenvolvimento emocional, primeiros anos de vida, nascimento pré-termo e a experiência da maternidade no contexto da prematuridade. Além disso, tem experiência em psicologia clínica com crianças e adolescentes.

 

Cesar Augusto Piccinini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor pela University of London (Inglaterra), com Pós-Doutorado na mesma Instituição; Mestre em Psicologia pela Universidade de Brasília; Psicólogo pela UFRGS. Professor Titular da UFRGS, atuando na Graduação, Especialização, Mestrado e Doutorado em Psicologia. Dedica-se à pesquisa sobre os aspectos subjetivos e comportamentais relacionados à interação pais-bebê/criança, com destaque para as relações familiares na infância, transição para a maternidade e paternidade e avaliação de intervenções precoces. As pesquisas e intervenções envolvem diferentes contextos de desenvolvimento infantil, tais como: prematuridade, depressão pós-parto, gravidez adolescente, malformação, doença crônica, HIV/Aids, problemas de comportamento, nascimento do segundo filho e ingresso na creche.

Published

2020-12-18

Issue

Section

Articles