A retextualização de contos do livro Olhos d’água para gêneros orais: uma proposta para a formação de professores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.06

Keywords:

retextualization, oral genres, teacher education

Abstract

This article aims to contribute to the reflection on a proposal for teacher education referring to the practice with oral genres, and to discuss the importance of practicing with orality in the teacher education, articulating the knowledge to teach with the knowledge for teaching. Concerning this, we start from studies of the processes of retextualization of speech into writing (Marcuschi, 2010), articulating them with the framework that we mobilize for the teaching of oral genres: Sociodiscursive Interactionism (Bronckart, 1999, 2019), in addition to discussions on Oral Didactics, Didactic Model and Didactic Sequence (Dolz, Noverraz and Schneuwly, 2004). Methodologically, we assume a qualitative-interpretative perspective from which we analyze the product of three practices by Pedagogy students, which concern the retextualization of a written text, in this case, a short story from the book “Olhos d’água”, by Conceição Evaristo, into an oral genre text. The results indicate that the development of the activity contributed to students thinking about oral genres in an analytical and reflective way, acquiring knowledge about orality that could contribute to their own development of language capacities in the oral modality, but also to the appropriation of knowledge that should be the object of teaching for these future teachers.

Author Biographies

Juliana Pimentel Ajala, Universidade Sao Francisco

Doutoranda em Educação pela Universidade São Francisco, Mestra em Educação pela mesma Universidade, Especialista em gramática e textos da Língua Portuguesa e em Psicopedagogia, graduada em Letras pela UNESP e em Pedagogia pela Uninove. Professora titular de Língua Portuguesa na Educação B´ásica da Prefeitura Municipal de Jundiaí. Integrante do grupo de Pesquisa Alter-Lege, do Laboratório de Letramento Acadêmico e do Laboratório brasileiro de oralidade, formação e ensino (LABOR).

Gabriel Aparecido Bragiatto, Universidade São Francisco

Mestrando em Educação pela Universidade São Francisco. Especialista em Design Instrucional pelo SENAC e em Fundamentos Linguísticos para o Ensino da Leitura e escrita pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Intergrante do grupo de Pesquisa Alter-Lege, do Laboratório de Letramento Acadêmico e do Laboratório brasileiro de oralidade, formação e ensino (LABOR).

Márcia Aparecida Amador Mascia, Universidade São Francisco

Doutora em Linguística Aplicada. Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Wisconsin - Madison. Professora e Pesquisadora do PPGSS Educação da Universidade São Francisco. Atua na linha de Educação, Sociedade e Processos Formativos. Líder do grupo de pesquisa Estudos Foucaultianos e Educação. Editora da Revista Horizontes.

Published

2024-12-16

How to Cite

Pimentel Ajala, J., Bragiatto, G. A., & Amador Mascia, M. A. (2024). A retextualização de contos do livro Olhos d’água para gêneros orais: uma proposta para a formação de professores . Calidoscópio, 22(1), 111–127. https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.06