Reading comprehension is modulated by lexical-semantic knowledge in skilled and less-skilled comprehenders

Authors

  • Lucilene Bender de Sousa Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)
  • Dra. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
  • Doutoranda Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2022.201.09

Keywords:

reading, comprehension, vocabulary, semantic, priming

Abstract

Skilled (SCs) and less-skilled comprehenders (L-SCs) are known for differing in some cognitive and linguistic aspects, including vocabulary knowledge. However, research should more deeply analyze the nature of this vocabulary difference. This study aimed at examining the depth of vocabulary knowledge, lexical-semantic processing and implicit semantic memory in SCs and L-SCs. The participants were 86 eighth-graders from public schools in the south of Brazil, tested with tasks of word definition, semantic judgment, and lexical decision. Results showed that SCs and L-SCs differed significantly in the depth of vocabulary knowledge and lexical-semantic processing but not in the implicit semantic memory. Although it is not clear if L-SCs present lexical-semantic knowledge delay or deficit, the results are more consistent with the hypothesis of a delay. They also suggest that lexical-semantic knowledge and processing may be an important path for intervention with L-SCs.

Author Biographies

Lucilene Bender de Sousa, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) com doutorado sanduíche na Universidade de Pittsburgh, no Learning Research and Development Center (LRDC). Possui mestrado em Letras, área de concentração em Leitura e Cognição, e graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade de Santa Cruz do Sul. Atua 40 horas com dedicação exclusiva no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS) campus Farroupilha nas áreas de língua portuguesa e língua inglesa. Tem como área de pesquisa a Psicolinguística, com foco na aquisição da linguagem, leitura, cognição e léxico.

Dra., Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Professora adjunta do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Escola de Humanidades da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). É Mestre em Estudos da Linguagem – Aquisição - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Doutora em Letras – Linguística e Língua Inglesa - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. 

Doutoranda, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutoranda em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestre em Linguística pela mesma instituição. Licenciada em Letras com habilitação Português e Inglês pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Integrante do Grupo de Estudos em Neurolinguística e Psicolinguística (GENP), coordenado pela Profa. Dra. Lilian Cristine Hübner.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Bender de Sousa, L., Hübner, L. C., & Covatti Malcorra, B. L. (2022). Reading comprehension is modulated by lexical-semantic knowledge in skilled and less-skilled comprehenders. Calidoscópio, 20(1), 167–189. https://doi.org/10.4013/cld.2022.201.09