Letramentos críticos, gênero social e intersecções: uma análise discursiva de uma experiência de leitura de escritoras negras em uma escola

Authors

  • Amanda Oliveira Rechetnicou Instituto Federal do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE)
  • Viviane Cristina Vieira Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2021.194.04

Abstract

This article aims to present a critical discursive analysis of an experience in school-field with an emphasis on possibilities and potentialities of critical reading by black women writers. From this, we seek to discuss a critical literacy practice aimed at raising awareness about gender and intersectional issues, such as race and class. Based on theoretical-methodological perspectives from critical discourse studies, studies on gender and (de)coloniality and the ethnographic and collaborative research approach, this paper analyzes representations of a reading and debate cicle held in 2017 in an Elementary School located in Ceilândia-Federal District (DF). The analysis presented here indicates as a possible contribution of the reading of literature produced by black women writers, in the school context, the promotion of practices of contestation against hegemonizing and colonial discourses of gender and race, with the potential to de-legitimize racist and sexist ideologies.

Author Biographies

Amanda Oliveira Rechetnicou, Instituto Federal do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE)

Professora de Língua Portuguesa do Instituto Federal do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE), do Campus Santa Maria da Boa Vista. Doutora em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB) e Mestra em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). 

Viviane Cristina Vieira, Universidade de Brasília (UnB)

Professora associada da Universidade de Brasília (UnB), departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas no Programa de Pós-Graduação em Linguística. Editora do periódico Cadernos de Linguagem e Sociedade. Vice-coordenadora do Núcleo de Estudos de Linguagem e Sociedade (NELiS-UnB) e do Grupo de pesquisa Laboratório de Estudos Críticos do Discurso (LabEC-UnB/CNPq). Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão com o projeto Estudos Críticos do Discurso nas práticas de aprendizagem de português como língua materna. 

Published

2022-03-24

How to Cite

Oliveira Rechetnicou, A., & Cristina Vieira, V. (2022). Letramentos críticos, gênero social e intersecções: uma análise discursiva de uma experiência de leitura de escritoras negras em uma escola. Calidoscópio, 19(4), 481–493. https://doi.org/10.4013/cld.2021.194.04