Paulo Freire in memes: caricatures of a divided country

Authors

  • Ana Paula Marques Beato-Canato Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Adriana Cristina Sambugaro de Mattos Brahim Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Clarissa Menezes Jordão Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2021.194.03

Abstract

We are facing difficult times, in which we find society polarized and, in this arena, the figure of Paulo Freire being central to many different and contradictory discussions. In this context, the intention of this paper is to understand how the propagation of memes in social networks may have contributed to the construction of a narrative of discredit of the patron of Brazilian education. In order to achieve this goal, memes about Paulo Freire shared by the School without Borders Movement were collected from its Facebook page. The data was analyzed in the light of the theory of dialogism (Bakhtin’s Circle – Bakhtin, 2010; 2015; 2017; Volóchinov, 2017) and against our readings or Freire´s work. The results of our analysis point to the use of pejorative terms and lack of ethical commitment, which potentially cause over excitability and adherence of an audience against progressive ideas. In this arena, antagonistic voices appear narrowly and illustrate the need to seek other forms of resistance.

Author Biographies

Ana Paula Marques Beato-Canato, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Docente do curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e participante do grupo de pesquisa Identidade e Leitura (UFPR/Cnpq).

Adriana Cristina Sambugaro de Mattos Brahim, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Docente da Universidade Federal do Paraná (UFPR), em Curitiba. Doutora e mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) (2008, 2002); especialista em Linguística Aplicada ao ensino de Língua Estrangeira pela Universidade Estadual do Paraná UNESPAR (1997) e licenciada em Letras Português/Inglês também pela (UNESPAR) (1993). É professora do Programa de Pós-graduação em Letras da UFPR, e de Língua Inglesa do Setor de Educação Profissional e Tecnológica - SEPT/UFPR. É líder do GPELIN - Grupo de Pesquisa em Educação Linguística (DGP/CNPq). Suas pesquisas recentes concentram-se nos estudos de Letramentos e Decolonialidade. 

 

Clarissa Menezes Jordão, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestre em Literaturas de Língua Inglesa pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e doutora em Língua Inglesa e Literaturas Inglesa e Norte-Americana pela Universidade de São Paulo (USP). Professora titular sênior no programa de Pós-Graduação em Letras da UFPR e líder do grupo de Pesquisa Identidade e Leitura (UFPR-CNPq). Seus principais interesses de pesquisa são práticas decoloniais, teorias pós-estruturalistas e pós-coloniais, Inglês como Língua Franca, internacionalização do ensino superior.

Published

2022-03-24

How to Cite

Beato-Canato, A. P. M., Mattos Brahim, A. C. S. de, & Jordão, C. M. . (2022). Paulo Freire in memes: caricatures of a divided country . Calidoscópio, 19(4), 463–480. https://doi.org/10.4013/cld.2021.194.03