Dimensions of Entrepreneurial Orientation in the Academic Environment
DOI:
https://doi.org/10.4013/base.2021.183.03Palavras-chave:
Entrepreneurial Orientation, Entrepreneurial University, Third Academic MissionResumo
The establishment of entrepreneurial orientation (EO) in the academic environment, through its basilar conceptual dimensions such as proactiveness, innovativeness, and risk-taking, has been the subject of relevant debate for academics, higher education managers, and policy-makers. In this context, this article aims to analyze the establishment of EO in the academic environment, pursuing an entrepreneurial university model. Thus, the strategy of multiple case studies was adopted, based on three universities: two in Brazil, the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUC-RS) and the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio), and one in Sweden, the Lund University (LU). Results show that the EO established by the universities studied is seen in several times and in different ways through its conceptual dimensions, suitable to the academic context. The movements observed in the three cases researched show non-sporadic behaviors towards an entrepreneurial university model over time.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Concedo à Revista BASE o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.
Também aceito submeter o trabalho às normas de publicação da Revista BASE acima explicitadas.