Investor relations: A bibliometric study in behavioral finance, behavioral economics and behavioral accounting

Authors

  • Wilton Moisés Modro Centro Universitário Adventista de São Paulo -Campus Engenheiro Coelho (UNASP-EC) e Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Johan Hendrik Poker Junior Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Senichiro Koshio Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Luiz Eduardo Gaio Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Márcio Marcelo Belli Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.4013/base.2023.202.01

Keywords:

Behavioral finance, Investor Relations, Bibliometric analysis

Abstract

This study aims to verify the main characteristics of the scientific production on behavioral finance applied to the area of investor relations. Through a bibliometric research carried out in the Scopus database, 121 publications were found, which were analyzed by statistical and graphic techniques. The results indicate a numerically reduced and volatile production of articles on the subject, without robust growth so far. Few documents were found by author, institution, and journal, as well as a small number of connections, concerning citations, among them. This research area is thus largely unexplored within behavioral finance, although academic production in behavioral economics on the use of prospects for selling complex products is proportionally very broad. Bibliographic coupling indicated four main themes, the most relevant being the influence of the different disclosure means of financial information on investor behavior. These results suggest that the subject has not aroused the interest of researchers and that, although relevant, it is still little explored. On the other hand, the results indicate a broad field for further studies. These findings are relevant, since they allow a clear and comprehensive view on a relevant and still little explored theme.

Author Biographies

Wilton Moisés Modro, Centro Universitário Adventista de São Paulo -Campus Engenheiro Coelho (UNASP-EC) e Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Coordenador e Professor do curso de Administraçao do UNASP-EC e Doutorando em Administração pela FCA-UNICAMP

Johan Hendrik Poker Junior, Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professor Doutor do Programa de Pós-graduação em Administração na Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade de Campinas (UNICAMP).

Senichiro Koshio, Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Pesquisador Convidado do Programa de Pós-graduação em Administração na Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade de Campinas (UNICAMP).

Luiz Eduardo Gaio, Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professor Doutor do Programa de Pós-graduação em Administração na Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade de Campinas (UNICAMP).

Márcio Marcelo Belli, Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professor Doutor do Programa de Pós-graduação em Administração na Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA) - Universidade de Campinas (UNICAMP).

Downloads

Published

2023-08-28

Issue

Section

Articles