Test and validation of data collection strategies used in applied social sciences: a marketing study

Authors

  • Evandro Luiz Lopes Universidade Nove de Julho e Universidade Federal de São Paulo
  • Eliane Herrero Universidade Nove de Julho
  • Luis Hernan Contreras Pinochet Universidade Federal de São Paulo
  • Otávio Bandeira De Lamônica Freire Universidade de São Paulo – USP

Keywords:

Data collection strategy, Type of samples, Structural equation modeling.

Abstract

The adequacy of samples used in empirical research is a frequent theme in the discussion sections of scientific articles. Several questions about the use of online (versus offline) data collection tools, the use of rewards for respondents completing a questionnaire, the obligation to respond to all items of a survey, the use of non-response options, and the adequacy of samples made up of university students (versus non-students), for example, are issues that have long been debated but have not yet been adequately answered. In order to identify the influence of data collection strategies (online versus offline), the use of different samples (students versus non-students) and different strategies for formulating questionnaires / data collection instruments, we conducted four studies, using 10 surveys, in which responses were obtained from 3,280 participants. Through structural equation modeling, which analyzed the independent variables of the Retail Service Quality scale and three dependent variables (satisfaction, word-of-mouth and repurchase intention), we identified the adequacy of the use of samples composed by university students, the great similarity in the results obtained by collections online (versus offline), and the similarity in response rate and dropout rate of several strategies for data collection instruments. In the end, we present study limitations and recommendations for researchers.

Author Biographies

Evandro Luiz Lopes, Universidade Nove de Julho e Universidade Federal de São Paulo

Pós-doutor em Administração – Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Administração – Universidade Nove de Julho

Professor titular do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Nove de Julho (UNINONE) e professor adjunto do Departamento Acadêmico de Administração da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

elldijo@uol.com.br, elldijo@uni9.pro.br , evandro.lopes@unifesp.br

ORCID https://orcid.org/0000-0002-2780-4215

Rua Deputado Salvador Julianelli, s/n – 1° andar - Barra Funda – São Paulo/SP - CEP: 01156-080

Eliane Herrero, Universidade Nove de Julho

Doutoranda em Administração  - Universidade Nove de Julho

Mestre em Administração – Faculdades Metropolitanas Unidas

Doutoranda da linha de Marketing do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Nove de Julho (UNINONE)

liaherrero@gmail.com

ORCID https://orcid.org/0000-0002-4515-7242

Rua Deputado Salvador Julianelli, s/n – 1° andar - Barra Funda – São Paulo/SP - CEP: 01156-080

Luis Hernan Contreras Pinochet, Universidade Federal de São Paulo

Doutor em Administração – FGV/SP

Pós-doutorando em Administração pela Universidade Nove de Julho

Professor de Sistemas da Informação da Universidade Federal de São Paulo

Luis.hernan@unifesp.br

ORCID


https://orcid.org/0000-0003-2088-5283

 

Rua Deputado Salvador Julianelli, s/n – 1° andar - Barra Funda – São Paulo/SP - CEP: 01156-080

Otávio Bandeira De Lamônica Freire, Universidade de São Paulo – USP

Doutor em Comunicação pela ECA/USP

Professor de Marketing da EACH/USP

otfreire@usp.br

ORCID https://orcid.org/0000-0002-9008-4273


Rua Arlindo Béttio, 1000 - Vila Guaraciaba, São Paulo - SP, 03828-000

Published

2019-09-11

Issue

Section

Articles