Cooking like a chef... Coproduction and the personal values of clients of a fast casual restaurant

Authors

  • Aline de Souza Freire Universidade Estácio de Sá – ESTACIO
  • Irene Raguenet Troccoli Universidade Estácio de Sá - ESTACIO
  • Marcio Moutinho Abdalla Universidade Federal Fluminense – UFF

Keywords:

Personal values, Coproduction, Means-End Theory, Laddering

Abstract

This qualitative article identifies the personal values ??of consumers that are fulfilled when a fast casual restaurant is chosen that allows the client to participate in the preparation of the dishes, adding this identification to the principles of coproduction and the cocreation of value between these clients and the provider. Concerning personal success, "achievement" was the most outstanding personal value. Value creation was evidenced by the brand's efforts to build a unique relationship with the client, based on the coproduction of the dishes. Coproduction made the consumer feel like a chef, with his participation in the preparation of the dishes "empowering" and taking him to an experiential level, related much more to the customer experience and the feeling of cooking rather than the service itself and the dish consumed. The academic contribution comes from linking the theory of value creation in services to personal values. This research is original in that it adds clients´ personal values ??to the principles of value coproduction and cocreation between them and the service provider, something unprecedented in the Brazilian Administration literature until when this research was carried out.

Author Biography

Irene Raguenet Troccoli, Universidade Estácio de Sá - ESTACIO

Universidade Estácio de Sá, UNESA, Brasil. Celetista, Enquadramento Funcional: Professor Adjunto I, Regime: Dedicação exclusiva.

Universidade Federal Fluminense, UFF, Brasil. Professora horista, possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992) e doutorado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professora do Mestrado Profissional em Administração e Desenvolvimento Empresarial da Universidade Estácio de Sá (dedicação exclusiva), professora de Marketing de Serviços no curso de MBA em Marketing Estratégico da UFF, e membro do corpo editorial da revista acadêmica Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, da UFF. Atuou como analista sênior na Embratel durante 8 anos, nas áreas de Marketing Estratégico, de Planejamento Estratégico, e Financeira. Tem experiência nas áreas de Economia e Administração, com ênfase em Marketing e em Estratégias Empresariais, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de serviços, fidelização do consumidor, estratégias empresariais, grupos estratégicos e redes de relacionamento.

Published

2019-06-20

Issue

Section

Articles