Considerations on value proposition models: A multiple case study on public security services

Authors

  • Leila Scanfone CEPEAD/UFMG - Doutoranda em Administração e Grupo Educacional Unis - Professora Titular
  • Noel Torres Júnior CEPEAD/UFMG - Professor Adjunto de Gestão de Operações e Logística
  • Marlusa De Sevilha Gosling CEPEAD/UFMG - Professora Adjunta de Marketing e Estratégia

Keywords:

Estratégias Organizacionais, Modelos de Oferta de Valor, Marketing de Serviços, Gestão de Operações

Abstract

Value creation in service process is no longer the simple sum of the efforts of organizations to deliver a closed-value package to the client, to become the result of several interactions between complex networks. In this context, new value proposition models emerge as an alternative to the Porterian chain. Among the new models, co-creation and co-production have acquired prominence in service systems, and despite being widely discussed in studies of operations and marketing, there are gaps in our understanding of the specifics of each model and how organizations can apply them. Hereupon, in the light of value proposition approaches, the aim of this paper is to obtain a better understanding of models of value creation in services through the presentation, analysis, and discussion of three public security services provided by the Military Police of Minas Gerais. To this end, from data obtained from interviews, documents, and direct observations, we sought to identify how the value proposition is implemented in each service studied. The results showed significant differences between the models and the customer role, forms of interaction and realization of possibilities for value by the actors involved in the service process.

Keywords: value creation, value co-creation, value co-production, services.

Author Biographies

Leila Scanfone, CEPEAD/UFMG - Doutoranda em Administração e Grupo Educacional Unis - Professora Titular

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais, mestrado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2006), especialização em Educação a Distância  e em Docência no Ensino Superior pelo Sistema Aberto de Educação (2009) e em Design Instrucional para EaD Virtual pela Universidade Federal de Itajubá  e graduação em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2004). Professora Titular do Grupo Educacional Unis nos cursos presenciais e a distância de graduação e pós-graduação.

Noel Torres Júnior, CEPEAD/UFMG - Professor Adjunto de Gestão de Operações e Logística

Bolsista MEC/SESu/CAPES no Programa de Educação Tutorial do Curso de Administração. Graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1991), especialização em Gestão Estratégica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1998), especialização em Engenharia da Qualidade pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1994), Especialização em Estatística pela Universidade Federal de Minas Gerais (2012), Foi Engenheiro e Auditor da Qualidade pela Sociedade Americana de Qualidade (ASQ/USA), mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e doutor em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Administração da Produção, trabalhando como Engenheiro da Qualidade, de Processos e consultor. Atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão de Serviços, Gestão de operações de serviços, Gestão da Qualidade, Análise e Modelagem de Processos.

Marlusa De Sevilha Gosling, CEPEAD/UFMG - Professora Adjunta de Marketing e Estratégia

Atuação principal em estudos de Marketing de Serviços, de Relacionamento, Marketing e Mídias Sociais, Comportamento do Consumidor e Marketing Turístico.

Published

2017-02-14

Issue

Section

Articles