The relationship between activities of category management and customer satisfaction in supermarkets

Authors

  • Osmar Domingues Fundação Universidade Federal do ABC
  • Maria Aparecida Gouvêa Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade deSão Paulo - FEA/USP

Keywords:

Gerenciamento por Categorias, Supermercados, Satisfação dos Consumidores, Regressão Múltipla

Abstract

Category Management (CM) is a reality in large supermarket chains and has provided several benefits to consumers and retailers, such as: better exposure/supply, greater variety of brands/sizes, competitive pricing and efficient promotions in order to reduce inventory and to increase turnovers, profitability and, at the same time, provide greater customer satisfaction. In the available literature, there are no attempts to measure the satisfaction related to levels of services offered by supermarkets that apply CM. The problem situation of this article came from the observation that, on the one hand, the implementation and operation of CM are targeted towards customer satisfaction but, on the other hand, cannot identify the degree of satisfaction provided by the services offered. This study aimed to relate CM with the satisfaction of supermarket customers. We conducted a field survey of a descriptive nature with a random sample of 250 consumers residing in the ABC Paulista region responsible for decisions and purchases of personal care and beauty products in supermarkets. For results analysis we adopted the technique of multiple linear regressions, as it is the appropriate technique when the research problem involves a single metric dependent variable related to other two or more metric independent variables. Although the concept of satisfaction is complex, making it impossible to enumerate all the possible variables connected to it, it was possible to identify the important aspects taken care of by CM in the composition of consumer satisfaction.

Key words: financial statements analysis, indices, solvency, declaratory accounting core, Rough Sets Theory.

Author Biographies

Osmar Domingues, Fundação Universidade Federal do ABC

Possui Doutorado em Administração (2008) e Mestrado em Administração (2001) pela FEA - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo e Graduação em Ciências Econômicas pelo Instituto Municipal de Ensino Superior de São Caetano do Sul - IMES/USCS (1978). É Professor Doutor Adjunto I da Universidade Federal do ABC, vinculado ao Centro de Engenharia, Modelagem e Ciências Sociais Aplicadas - CECS (2009-Atual). Foi Coordenador do Índice de Preços ao Consumidor do ABC, calculado pelo Instituto de Pesquisas da USCS(IMES) no período de dezembro de 1993 a janeiro de 2001 e coordenou o projeto de pesquisa para a elaboração do Índice Regional de Qualidade de Vida Urbana para a Região do ABC no período de setembro/2004 a março de 2008. Foi professor da Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS/IMES (1983-2009) das disciplinas: Estatística para Ciências da Computação e Sistemas de Informação, Introdução à Estatística Econômica, Estatística Econômica e Introdução à Econometria para o curso de Ciências Econômica, Estatística Aplicada para o curso de Administração e Cálculo Atuarial - Métodos Quantitativos Aplicados à Contabilidade para o Curso de Ciências Contábeis. Também foi professor convidado no curso de graduação em Atuária da FEA/USP - Contabilidade (1º semestre de 2009). Tem experiência na área de Consultoria Econômica e Administração, com ênfase em controladoria para varejo (supermercados). Foi membro da Comissão Permanente de Avaliação Institucional da USCS de 2005 a 2008 e membro do Conselho do Curso de Economia da USCS em 2009.

Maria Aparecida Gouvêa, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade deSão Paulo - FEA/USP

Possui graduação em Bacharelado em Estatística , IME/USP pela Universidade de São Paulo (1976), graduação em Bacharelado em Letras, FFLCH/USP pela Universidade de São Paulo (1981), mestrado em Estatística pela Universidade de São Paulo (1982) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1991). Atualmente é professor associado da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Métodos Quantitativos Aplicados, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação da qualidade de atendimento em serviços e modelos de aceitação de novas tecnologias.

Published

2012-01-11

Issue

Section

Articles