Becoming and fashion as expression of subjectivities and identities

Authors

  • Paula Cristina Visoná Unisinos/professor
  • Paula Coruja Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Abstract

In this paper, we present an identification approach to long-cycle trends in order to problematize the relationship between this approach and the fashion in the contemporary scene. To do so, we list fashion and design, and also analyze the impact of their relationship with communication, aiming to locate the emergence of fashion while becoming the identification mechanism. We assume that trends emerge from ideas that permeate consciousness-voices in everyday social life, configured as sensitivities that emerge from interpersonal relations. We support Bakhtin’s dialogism (2008), Maffesoli’s comprehensive sociology (1988) and Geertz’s interpretive anthropology (1978) to address such crossings. We also support the British cultural studies to understand how the social representations and identities are constructed, aiming to discuss the role of fashion communication from interdisciplinary appropriations.

Keywords: trends, fashion, design, communication, identities.

Author Biographies

Paula Cristina Visoná, Unisinos/professor

É doutoranda em Comunicação Social pela PUC RS,  mestre em Design pela Universidade do Vale dos Sinos – Unisinos e  graduada em Moda pela UCS (Universidade de Caxias do Sul). Atua como consultora de empresas, nas áreas de pesquisa de tendências e comportamento de consumo, privilegiando uma abordagem de tendências socioculturais de ciclo longo para geração de posicionamento estratégico. É coordenadora dos cursos de Especialização em Design Estratégico e Especialização em Design de Moda, da Escola de Design Unisinos (POA). Na mesma instituição, é professora do cursos de graduação em Design e Bacharel em Moda.

Paula Coruja, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Jornalista com experiência em assessoria de imprensa, produção de conteúdo e edição. Concluiu o MBA em Administração e Marketing, com pesquisa focada na importância dos influenciadores online para a comunicação de marketing de produtos voltados ao segmento feminino. Além da experiência em internet, foi editora da Agência Internacional de Notícias Xinhua, em Pequim, e colaboradora do jornal Zero Hora.

Published

2015-11-30

Issue

Section

Dossiê: Moda como expressão de cultura