Convergences between design attitude and strategic design: a theoretical model proposition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/sdrj.2022.152.05

Abstract

This study aims to identify and discuss the relationship between the design attitude concept and the strategic design approach. Strategic design attitudes were analyzed in organizational contexts to reflect on who is the strategic designer and what characterizes him as a being capable of designing organizational strategies. This work is based on Michlewski's design attitude model (2015), debated and analyzed from the experts' point of view (PhD researchers who investigate strategic design). With the elements built in this dialogue, the expanded model of design attitude for strategic design is born, consisting of seven components that confirm the attitudes of the strategic designer

Author Biographies

Cesar Paz, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1987) e mestrado em Design pelo PPG de Design da Unisinos - Universidade do Vale do Rio do Sinos. Foi CEO e presidente do conselho da AG2 Nurun até 2016, empresa que fundou em 1999. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Comunicação Digital. Fundou e participa como sócio e mentor das seguintes empresas Eyxo (estratégia e conteúdo de marcas), Minovelt (tecnologia para Desenvolvimento Humano), Delta Assist (planos de assistência), Zeeng (Data Driven Platform), DEx01 (Design Driven Innovation), Alright Media (tecnologias em midia) e Mosh (influenciadores).

Filipe Campelo Xavier da Costa, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre

Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Design

Downloads

Published

2023-04-07

Issue

Section

Articles