Does advertising lie? An update on the discussion about misleading advertising in emotional and informative appeals

Authors

  • Ana Paula Bragaglia Universidade Federal Fluminense - UFF

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2013.152.05

Abstract

This paper discusses an old issue: does advertising lie? Through theoretical arguments, especially from the areas of advertising ethics, sociology and anthropology of consumption, marketing and advertising language, it presents reflections on the contexts in which emotional and informative advertising can actually be considered misleading, as well as ethical alternatives towards a more responsible attitude in this regard. In its results, it shows that emotional advertising cannot be always considered misleading, but that there are, however, times when discussing this issue is legitimate, and that ethical approaches of action can be easily adopted by professionals seeking to avoid misleading representations in informational and emotional appeals.

Key words: advertising ethics, misleading advertising, emotional advertising.

Author Biography

Ana Paula Bragaglia, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professora da Universidade Federal Fluminense – UFF (no curso de graduação em Comunicação Social  e no mestrado em Mídia e Cotidiano, do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano-PPGMC). Doutora em Psicologia Social e Mestre em Comunicação pela UERJ. Graduada em Comunicação Social, habilitação Publicidade pela UFPR. Membro do EMERGE – Centro de Pesquisas e Produção em Comunicação e Emergência. Pesquisadora focada principalmente na temática da ética publicitária e da comunicação em geral/políticas da comunicação. E-mail: apbragaglia@yahoo.com.br.

Published

2012-11-26

Issue

Section

Articles