Association between self-assessment and the analysis of informants about psychopathological symptoms in an adult sample

Authors

  • Andressa Celente Ávila Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS
  • Marina Pante Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Marina Balem Yates Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS
  • Dhiordan Cardoso Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Daiana Meregalli Schütz Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS
  • Margareth da Silva Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2019.123.10

Abstract

Self-report scales are characterized by ecological validity, feasibility andease of application. However, the information might be skewed due to the risks,therefore informants assessment can help. The aim of this study was investigate therelationship between self-report evaluation and the informants assessment topsychopathological symptoms. The sample was composed by 330 adults aged from18 years to 59 years who responded to an adult self-report and 330 informants filledout an Adult Behavior Checklist. Descriptive and inferential analysis wereperformed. T-test was conducted for independent groups to compare the resultsobtained by the respondent and the informant. The size effect was calculated byCohen's d. Pearson correlation coefficient analysis was performed to investigate theassociations between the responses of the scales. The results of this study arecorroborated as indicators of psychopathological evaluation between respondentsand informants who present differences, which may be an advantage in anassessment process and later help the treatment planning. Information frominformants questionnaires are good sources to more accurate diagnosis process.

Keywords: self-report; evaluation of symptoms; scales; psychopathology.

Author Biographies

Andressa Celente Ávila, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Psicóloga (PUCRS), Mestre em Psicologia (PUCRS), Doutoranda em Psicologia (PUCRS) e Docente da Faculdade Cenecista de Bento Gonçalves.

Marina Pante, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Psicóloga (PUCRS), Mestre em Psicologia (PUCRS) e Doutoranda em Psicologia (UFRGS).

Marina Balem Yates, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Psicóloga (PUCRS), Especialista em Terapias Cognitivo-Comportamentais (InTCC) e Mestranda em Psicologia (PUCRS).

Dhiordan Cardoso Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Psicólogo(PUCRS) e Doutorando em Psiquiatra (UFRGS).

Daiana Meregalli Schütz, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Psicóloga (PUCRS), Especialista em Psicologia Clínica de Técnicas Integradas (IFP), Especialista em Psicologia Jurídica (CFP) e Mestranda em Psicologia (PUCRS).

Margareth da Silva Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Psicóloga (PUCRS), Mestre em Psicologia (PUCRS), Doutora em Psiquiatria e Psicologia Médica (Unifesp), pesquisadora Produtividade CNPq-1C, professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUCRS e Coordenadora do Grupo de Pesquisa Avaliação e Atendimento em Psicoterapia Cognitiva e Comportamental. Atualmente é Decana Associada da Escola de Ciências da Saúde (PUCRS).

Published

2019-06-28

Issue

Section

Articles