Are you financially literate? Discover in the Financial Literacy Thermometer

Authors

  • Ani Caroline Grigion Potrich Universidade Federal de Santa Maria
  • Kelmara Mendes Vieira Universidade Federal de Santa Maria
  • Guilherme Kirch Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Abstract

This study had as its objective to develop an indicator for the financial literacy of individuals, called Financial Literacy Thermometer. To achieve this objective, a survey with 1.572 inhabitants of the state of Rio Grande do Sul was done. Based on the answers to the survey, a confirmatory factor analysis was used to build the financial attitude and financial behavior constructs. Next, the financial knowledge construct was calculated. With these three constructs in hand, two clusters were obtained by means of cluster analysis. The first cluster represents individuals who have low financial literacy and the second one those who have high financial literacy. Based on the squared Euclidean distance in relation to the center of each cluster, the proposed indicator allows us to classify any individual as having low or high level of financial literacy. The results also suggest that the majority of respondents have a low level of financial literacy. Such findings ratify the urgent need to develop effective actions in order to reduce financial illiteracy and thus minimize the problems associated to it.

Keywords: thermometer, financial literacy, cluster analysis.

Author Biographies

Ani Caroline Grigion Potrich, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Maria (2009) e no Programa Especial de Graduação de Formação de Professores para a Educação Profissional - PEG/UFSM (2013). Pós-Graduada em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas (FGV), mestre e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/UFSM na linha de pesquisa de Economia, Controle e Finanças. Tem experiência na área de Ciências Contábeis e Administração Financeira, com ênfase em Finanças Comportamentais. Atuando principalmente na gestão administrativa, gestão financeira e finanças comportamentais, tendo como tema principal de pesquisa a alfabetização financeira.

Kelmara Mendes Vieira, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (1995), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Atualmente é professora associada do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/UFSM e Editora da Revista Sociais e Humanas. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Finanças, atuando principalmente nos seguintes temas: mercado de capitais, administração financeira, finanças comportamentais.

Guilherme Kirch, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação e mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2003, 2006). Doutor em Administração (área de concentração: finanças) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012). Realizou doutorado sanduíche na Universidade de Illinois - Urbana-Champaign (EUA). Atualmente é professor adjunto da Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração (área de concentração: finanças) dessa Universidade. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Finanças, atuando principalmente nos seguintes temas: investimento, políticas de caixa, restrições financeiras e estrutura de capital.

Published

2016-01-14

Issue

Section

Articles