Insertion of local suppliers as a source of performance in transaction costs and legitimacy

Authors

  • Antonio Rufino da Costa Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
  • Fernando Dias Lopes Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Keywords:

Institutional Theory, Transaction costs, Insertion of suppliers, Oil and gas.

Abstract

The hiring of goods and services is a critical activity for oil companies, so the availability of qualified suppliers is desirable. In Institutional Theory, the insertion of suppliers and relationship forms between them and the main agent may be analyzed from the perspective of the search for legitimacy by organizations in the organizational field. The Transaction Costs Economics, in turn, gives support to analyze opportunism and uncertainty in exchange relationships as factors that alter transaction costs. The study shows a case of insertion of local suppliers as an industrial concentration encouragement sponsored by the State, in which pragmatic and cognitive legitimacy strategies are used to gain legitimacy and to keep it. Although there are no clear gains associated with transaction costs, Petrobras did not demonstrate that reduction in transaction costs was a priority in this process. The accomplishment of its mission, which is legitimized in society, is placed as a priority, in a behavior that can be understood as the result of a political decision to adopt sub-optimal goals, which are better explained through an institutional perspective. 

Key words: Institutional Theory, transaction costs, insertion of suppliers, oil and gas.

Author Biographies

Antonio Rufino da Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutorando em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre em Administração (2009) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Possui graduação em Administração (1995) e especialização em Contabilidade Gerencial (2001) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. É Professor Assistente do curso de Turismo da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e Administrador da Petrobras. No setor petróleo e gás tem vinte anos de experiência na área de inspeção de equipamentos e quatro anos em contratação de serviços. Tem experiência acadêmica em Administração, Turismo e Economia.

Fernando Dias Lopes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Santa Maria (1990) , mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994) e doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003) . Atualmente é Professor Adjunto III da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Revisor de periódico da RAC. Revista de Administração Contemporânea, Revisor de periódico da GESTÃO.Org. Revista Eletrônica de Gestão Organizacional (1679-1827), Revisor de periódico da Cadernos EBAPE.BR (1679-3951) e Revisor de periódico da O&S. Organizações & Sociedade. Tem experiência na área de Administração , com ênfase em Organizações. Atuando principalmente nos seguintes temas: negócios internacionais, teoria institucional.

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Published

2012-05-09

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Articles